/ Allmänt / Familj / Filosofiska tankar /

2012...

 
Imorgon är det nyårsafton så självklart jag och reflekterar kring året som gick. 2012 har varit ett märkligt år och även ett väldigt lärorikt år. Härhemma har vi diskuterat många existeniella frågor kring livet, vänskap och kärlek. Gällande vänskap har jag upptäckt hur olika vi ser på det och vad det betyder för var och en av oss människor. Jag har förstått vad verklig vänskap är och hur värdefull den är för mig. Jag tar med mig in i det nya året tron på mig själv och min egna kunskap utan att jämföra mig med andra. Jag lyssnar och diskuterar gärna med människor och lär mig saker samtidigt som jag vet att jag har tankar, kunskap som jag gärna delar med mig av.
 
Jag började på en ny förskola och wow vilket lyft det var. En fantastisk arbetsplats med underbara kollegor där det är högt i tak gällande nyfikenhet, diskussioner och processer i lärande. Numera gär jag gladeligen till arbetet och jag känner att jag har utvecklats massor i mitt yrke som förskollärare. Samtidigt har ännu ett år gått gällande studier och det är bara ett halvår kvar på Specialpedagogprogrammet. Studietiden har verkligen gått fort och har också varit väldigt lärorikt.
 
I familjen har vi äntligen tagit tag i det vi pratat om under en längre tid nämligen friluftslivet. Underbara vandringar på Sörmlandsleden har vi gjort där vi även har lagat mat. För mig är vandringar i naturen läkekraft och en lisa för själen. Det som är härligt och gör mig glad är att även Gustav tycker om att vandra och att naturen är en fantastisk plats att vistas i. Självklart har hela familjen orienterat under året med blandade resultat och humör ;-). Den största händelsen var nog när Gustav bestämde sig för att springa helt själv på sista etappen på O-ringen. Jag var super nervös vid mål och på upploppet sprang en stolt kille i mål och han klarade det galant. En tår rann ner på kinden i glädje över att se hur Gustav växte av det loppet.
 
Men som sagt 2012 var ett märkligt år där det finns mycket som får vara kvar i 2012 och det som jag tar med mig in i 2013 är lärdomen kring oss människor och hur olika vi är och tänker. Jag har som mål att bli mig själv och säga ja till vad livet har att erbjuda, våga utmana mig och våga gå min sanning.
 
Gott nytt år!! Välkommen 2013!!!
#1 / / Annika:

Många kloka ord!

Önskar dig ett jätte gott nytt år!

#2 / / Tant Emma:

Låter som att ni har haft ett utvecklande år. Jag önskar dig ett riktigt härligt 2013!
Kram!

#3 / / Queen of Kammebornia:

Stora nyårskramar till dig Åsa och hopp om ett fint nytt år!