/ Allmänt /

Konferens i Bryssel

 
Äntligen var det dags för Kick-off mötet i Bryssel gällande projektet "Inclusive Early Childhood Education and Care". Det kändes spännande att få träffa alla delegater från hela Europa. Kick-offen var intressant, intressant utifrån hur det arbetas med inkluderingsperspektivet för barn i behov av särskilt stöd och för barn i riskområden. Det var också väldigt lärorikt att få lyssna på vilka frågor som diskuteras i EU, OECD och UNESCO. Efter dessa dagar inser jag att de frågor vi diskuterar på vår arbetsplats diskuteras även ute i Europa. Målet med projektet är att ta fram goda exempel kring hur vi kan arbeta på ett inkluderande arbetssätt i förskolan samt att se vilka utmaningar vi ställs inför. Det ska bli spännande att se var vi står om 3-3,5 år när projektet avslutas.
 
 
Det var första gången jag besökte Bryssel och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tyckte om staden. Den delen jag hann med var både vacker och mindre vacker. Gammalt blandades med nya glaskomplex. Bryssel gav ingen direkt mersmak men det finns säker fantastiska områden som är bedårande. Fast det var inget jag såg någonting av. Men vem vet, kanske nästa gång;-).