/ Allmänt / Boktips /

Tänkvärd litteratur

 
Denna bok går att läsa på så många olika sätt och med olika glasögon. Det går lätt att läsa och tänka vad hemskt det måste vara att vara flicka i Afganisthan och att de lever på ett ålderdomligt sätt. Samtidigt går det att läsa boken och reflektera utifrån mig som kvinna där jag inser att det inte spelar någon roll var jag bor för är jag kvinna/flicka är "hemskt". 
 
Jag som kvinna oavsett var jag bor har inte samma förutsättningar som män, vi anses vara lite lägre än män och vi kan inte klä oss eller röra oss hur som helst utan att tänka kring vad som kan hända. Min reflektion är att vi inte ser oss som människor - individer utan utifrån kön. Jag känner mig inte som feminist utan jag vill se de människor jag möter som just människor, jag vill inte se oss som kön, man-kvinna. Men under tiden jag läser denna bok så ser jag både likheter och olikheter och att vår värld är väldigt mansstyrd där vi kvinnor är underlägsna. Sedan ser det olika ut i olika länder. I Afganisthan finns det flickor som klär sig som pojkar för att familjen ska få en högre status och flickan ser vilka möjligheter pojkar får till samhället. I väst gör vi annorlunda, här behöver inte flickor klä sig som pojkar, här får vi inte klä oss som vi vill utan att tänka vad det kan väcka hos det motsatta könet. 
 
Det som jag känner igen är alla glåpord vi flickor/kvinnor få höra dagligen, att vi blir tafsade på i tid och otid och någonstans ska det vara ok. Ibland är det lätt att se och ha åsikter om hur andra lever sina liv utan att reflektera hur vi lever våra liv. Lätt att skylla på hur andra gör utan att tänka på hur vi gör själva och hur vi själva bemöter varandra.
 
Boken är mycket tankvärd och ger ialla fall mig många tankar kring att vara kvinna oavsett var vi lever.